Veilig en gezond thuiswerken

dec 7, 2021

Thuiswerken is ‘het nieuwe normaal’. Ook wij zitten vaker vanuit huis te werken dan dat wij voorheen gewend waren, dus laten we er dan ook maar het beste van maken! Om deze reden is het dan ook belangrijker dan ooit om je thuiswerkplek volgens de Arbowetgeving in te richten. Doe je dit niet, dan heb je een grote kans op allerlei vervelende (vaak langdurige) klachten. Met de volgende tips creëer je gemakkelijk een veilige en gezonde thuiswerkplek. 

Inrichten van je werkplek doe je zo: 

Bij het inrichten van de thuiswerkplek is een goede positie van het beeldscherm belangrijk. Stem die positie af met je stoel en tafel/bureau, zodat je armen een ontspannen houding aannemen. Plaats de muis dicht bij het lichaam en stel de stoel zo in dat je voeten, bovenbenen en onderrug ondersteuning krijgen.

Je beeldscherm 

Zet het beeldscherm recht voor je. Een licht neerwaartse blik verkleint de kans op een slechte houding van de nek en is minder vermoeiend voor de ogen. Plaats de bovenkant van het scherm iets onder ooghoogte en kantel het scherm zo dat je loodrecht op het scherm kijkt.

Je stoel

Stel je stoel zo in dat jouw voeten ondersteund worden door de grond of een voetenbankje. Jouw knieën moeten vrijwel op dezelfde hoogte als jouw heupen zijn. Jouw bovenbenen moeten comfortabel ondersteund worden door de stoel. Zorg dat het onderste deel van jouw rug gesteund wordt door de welving van de rugleuning.

Je bureau

Probeer stoel- en tafelhoogte zo op elkaar af te stemmen dat jouw armen een ontspannen houding aannemen (ontspannen schouders). Dit lukt het best met jouw ellebogen op, of net iets boven tafelhoogte.

Belangrijk voor jouw werkplek:

Naast alle hoogtes en breedtes is het ook van belang dat je op belichting, temperatuur, ventilatie en omgevingsgeluid let. Dit is belangrijk voor je concentratie, inspanningsgehalte, rust en goede gesteldheid tijdens het thuiswerken. 

Laatste tips:

Afwisseling is belangrijk om klachten door langdurig beeldschermwerk te voorkomen. Verander dus regelmatig van werkhouding. Ga daarnaast regelmatig van de werkplek af. Geef jouw ogen rust door af en toe weg te kijken van het beeldscherm en neem koffie- en lunchpauzes. Ga dan even van de werkplek af om daarna weer productief te werk te gaan. 

Om lichaamsklachten te voorkomen kun je oefeningen doen. Er zijn oefeningen om tussendoor even te ontspannen, maar ook oefeningen om juist even andere bewegingen te maken. Daarmee verandert de statische belasting van de spieren tijdens het beeldschermwerk.

Het belangrijk om eventuele beginnende klachten te signaleren. Denk hierbij aan klachten aan spieren of gewrichten, vooral van armen, nek of schouders. Maar ook oogklachten, hoofdpijnklachten en werkdrukklachten komen vaak voor. Als je vermoedt dat deze klachten door het werk komen, twijfel dan niet en meld dit bij jouw leidinggevende of de bedrijfsarts.

Wil jij persoonlijk sparren over het inrichten van jouw thuiswerkplek dan kom ik graag met je in contact om wat extra tips te geven! Wij zijn te bereiken via 0639214803 of via info@thenewjob.nl 

 

Artikel delen?

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.

Diversiteit- en inclusiviteit strategie

Diversiteit- en inclusiviteit strategie

Het jaar is alweer bijna voorbij en ook dit jaar werd er weer veel aandacht besteed aan diversiteit en inclusiviteit. Het creëren van een diverse en inclusieve werkplek is niet alleen ethisch gezien belangrijk, maar ook voor het stimuleren van innovatie, het...

Lees meer